Nasze sprawy

Poniżej prezentujemy ciekawe sprawy, którymi zajmowaliśmy się w ostatnim czasie i w których zapadłe orzeczenia należy uznać za istotne dla wykładni przepisów oraz bezpieczeństwa obrotu gospodarczego.

Sprawa o zwrot części dotacji unijnej z uwagi na rzekome naruszenie zasady konkurencyjności.

Zgodnie z art. 211 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych w przypadku gdy środki przeznaczone na realizację programów finansowanych ze środków europejskich są wykorzystane z naruszeniem procedur, o których mowa w art. 208, podlegają one zwrotowi przez beneficjenta wraz z odsetkami. Stosownie zaś do art. 208 ust.1 u.f.p. wydatki związane z realizacją programów finansowanych ze środków, o których mowa w art. 5 ust.1 pkt 3 oraz ust. 3 pkt 2, 3a i 4 u.f.p. są dokonywane zgodnie z procedurami obowiązującymi przy ich wykorzystaniu.

W przedmiotowej sprawie WSA w Olsztynie podzielił stanowisko organu, iż strona skarżąca (nasz klient) wbrew postanowieniom umowy o dofinansowanie w zakresie obowiązków przestrzegania przy wyborze wykonawcy i wydatkowaniu przez beneficjenta środków prawa wspólnotowego i krajowego, uchybiła zasadom realizacji projektu w sposób zapewniający przejrzystość, jawność i ochronę uczciwej konkurencji, swobodę przepływu kapitału, towarów, dóbr i usług oraz równość szans wykonawców na rynku ofert.

Naczelny Sąd Administracyjny powyższego stanowiska WSA nie podzielił, gdyż pozostawało ono w sprzeczności z umową o dofinansowanie. NSA uchylił zaskarżony wyrok WSA. Ponadto NSA uchylił także zaskarżoną decyzję oraz poprzedzającą ją decyzję Zarządu Województwa Warmińsko-Mazurskiego.

Wyrok NSA  z dnia 9.06.2017 r. sygn. akt II GSK 3723/15

Sprawa o wynagrodzenie za roboty budowlane w ramach solidarnej odpowiedzialności inwestora z głównym wykonawcą.

Sprawa na gruncie art. 647 1 § 5 kc, na podstawie którego solidarną odpowiedzialność za zapłatę wynagrodzenia za wykonane przez podwykonawcę roboty budowlane ponosi wraz z wykonawcą inwestor. Standardem w takich umowach jest zatrzymywanie procentowych kwot tytułem zabezpieczenia prawidłowego wykonania umowy. Powyższe często nazywa się w umowach „kaucją”. Opcja zatrzymania części wynagrodzenia na zabezpieczenie w żaden sposób nie może zmienić pojęciowo części wynagrodzenia w jakieś wyindywidualizowane świadczenie, za które inwestor nie będzie solidarnie odpowiadał - do czego inwestorzy jednak często usiłują przekonać podwykonawców.

Zapraszamy do lektury:

Wyrok Sądu Okręgowego w Warszawie XXIII Wydział Gospodarczy Odwoławczy sygn. akt XXIII Ga 969/15

Sprawa o nakazanie zaprzestania prowadzenia agencji towarzyskiej w bloku mieszkalnym.

Zgodnie z art. 144 kodeksu cywilnego właściciel nieruchomości powinien przy wykonywaniu swego prawa powstrzymywać się od działań, które by zakłócały korzystanie z nieruchomości sąsiednich ponad przeciętną miarę, wynikającą ze społeczno-gospodarczego przeznaczenia nieruchomości i stosunków miejscowych. Powyższy przepis stanowi podstawowe zagadnienie prawa sąsiedzkiego - immisje. Jest to termin, którym określa się zachowania mające miejsce na nieruchomości własnej, lecz oddziałujące na nieruchomości sąsiednie. Korzystanie z własnej nieruchomości może oddziaływać niekorzystnie na nieruchomości sąsiednie. Z tego powodu konieczne jest określenie granic korzystania z własnej nieruchomości, uwzględniając z jednej strony interes własny, a z drugiej interesy sąsiadów. Prowadzenie agencji towarzyskiej w bloku mieszkalnym należy uznać za niedopuszczalne. Sąd Rejonowy w Olsztynie przyznał nam rację, a Sąd Okręgowy potwierdził prawidłowość wyroku. Po powyższym zaprzestano prowadzenia agencji i skończyła się gehenna mieszkańców.

Wyrok Sądu Rejonowego w Olsztynie sygn. akt I C 2760/17

Sprawa lokalnej firmy budowlanej, z naszego powództwa o zapłatę p-ko warszawskiemu developerowi.

Jak to często bywa, firma taka jak wyżej, chętnie przyjmuje wykonane prace. Gorzej z płaceniem. Wtedy pojawiają się różne sztuczki żeby zapłaty nie było. Wygrana naszego klienta w Sądzie Okręgowym i Apelacyjnym w Warszawie. Sąd Apelacyjny stwierdza m.in.: „Przyjęcie wykładni pozwanego oznaczałoby zatem pozbawienie podwykonawcy należnego mu od inwestora wynagrodzenia o znacznej wartości, a jednocześnie byłoby trudne do pogodzenia ze zdrowym rozsądkiem. Wykładnia nie powinna prowadzić do nadawania takiego sensu oświadczeniom woli, który stałyby w sprzeczności z zasadami racjonalności i doświadczenia życiowego.”

Wyrok Sądu Apelacyjnego w Warszawie VII Wydziału Gospodarczego sygn. akt VII AGa 1455/18

Dochodzenie należności w sytuacji wyzbycia się majątku przez dłużnika - skarga pauliańska.

Często w praktyce dochodzenia należności mamy sytuacje, w których dłużnik wyzbywa się majątku i po wygranej sprawie w Sądzie okazuje się, że nie ma z czego prowadzić egzekucji. Odpowiedzią na powyższe działania dłużnika jest tzw. skarga pauliańska, uregulowana w art. 527 i dalszych kodeksu cywilnego. Pozywamy wtedy nabywcę (najczęściej nieruchomości) o uznanie tej czynności za bezskuteczną wobec wierzyciela, a następnie doprowadzamy do egzekucji z tego składnika majątku dłużnika. Mamy już parędziesiąt wygranych skarg pauliańskich i skutecznych egzekucji w ich wyniku. Poniżej jeden z naszych wyroków pauliańskich. Zapraszamy do lektury.

Wyrok Sądu Okręgowego w Płocku sygn. akt I C 557/20 z dnia 16.04.2021 r.